۱۳۸۸ تیر ۱۸, پنجشنبه

شباهت حوادث اخیر ایران و چین از نگاه معصومه ابتکار


معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور ایران در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، سرکوب اعتراض های مدنی جمعی از مسلمانان چین و فیلتر شدن وبلاگ ها و سایت های ارتباط اجتماعی مانند توییتر و همچنین اظهارات دولت چین را که می گوید "معترضان از خارج از کشور تغدیه می شوند" مشابه وقایع اخیر ایران دانسته است.
خانم ابتکار که از چهره های اصلاح طلب در ایران است در وبلاگش با عنوان "مسلمانان چین و انقلاب مخملی" نوشته است که "مسلمانان چینی در پافشاری برای اجرای عدالت در مورد دو تن از هموطنان اویغوری خود که ماه گذشته در کارخانه ای کشته شدند دست به اعتراضات مسالمت آمیزی زدند که با مقابله گروهی از غیرمسلمانان چینی و پلیس به خاک و خون کشیده شده است."
اشاره خانم ابتکار به درگیری این هفته میان مسلمانان اویغور و چینی های "هان" است که بیش از ۱۵۰ نفر کشته شدند و نیروهای امنیتی هم حدود ۱۴۰۰ نفر را در ارتباط با خشونت ها بازداشت کرده اند.
انقلاب اسلامی تا سال ها هر جا که مسلمانان و مستضعفین تحت فشار و ظلم قرار می گرفتند عکس العمل نشان می داد. اما در سال های اخیر می بینیم که این آرمان در ارتباط با بلوک شرق تعدیل می شود
معصومه ابتکار
خانم ابتکار می نویسد که "دولت [چین] مدعی ست که راهپیمایی اعتراض آمیز مسلمانان به اغتشاش کشیده شده و خبرگزاری های دولتی چین مرتب تصاویری از آتش سوزی خودروها و مغازه ها به دست مسلمانان چین پخش می کنند. تلویزیون دولتی چین نیز با افرادی مصاحبه می کند که علیه اغتشاش گران صحبت می کنند."
مقام های ایرانی هم در هفته اخیر، پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری که محمود احمدی نژاد پیروز آن معرفی شد، از شکست خوردن انقلاب مخملی در این کشور خبر دادند.
در جریان اعلام نتایج انتخابات، بسیاری ازچهره های اصلاح طلب ایرانی دستگیر شدند و برخی از مقام های این کشور نیز، آمریکا و کشورهای غربی را متهم به دخالت در امور داخلی ایران کرده اند.
خانم ابتکار میان وقایع اخیر ایران و چین شباهت دیده و می نویسد "نمی دانم آیا با توجه به شباهت ها، این هم از مصادیق سرکوب یک انقلاب مخملی محسوب می شود یا خیر؟"
انتقاد از سکوت ایران
مقام های ایرانی از ۳۰ سال پیش و پس از انقلاب اسلامی، همواره یکی از "وظایف" خود را حمایت از مسلمانان جهان دانسته اند.
دولت چین مردم معترض را به شدت سرکوب کرده است واکنش گسترده مقام های ایران در جریان هر حادثه ای در سرزمین های فلسطینی، از نظر رهبران جمهوری اسلامی یکی از نقاط قوت سیاست خارجی ایران بوده است. همچنان که در گذشته در جریان جنگ های بالکان و کشتار مسلمان بوسنی به دست نیروهای صرب، ایران خود را مسئول دفاع از مسلمانان می دانست.
اما به اعتقاد برخی از کارشناسان، ایران این سیاست را در کشورهای شرقی از جمله در قبال مسلمان چچنی که در ستیز با روسیه بودند، پیگیری نکرده و با سکوت از کنار آن رد شده است.
معصومه ابتکار در وبلاگ خود در این باره می نویسد که "انقلاب اسلامی تا سال ها هر جا که مسلمانان و مستضعفین تحت فشار و ظلم قرار می گرفتند عکس العمل نشان می داد. اما در سال های اخیر می بینیم که این آرمان در ارتباط با بلوک شرق تعدیل می شود." او می نویسد که "خبرگزاری دولتی ایران در خبر خود هیچ اشاره ای به مسلمان بودن معترضان نمی کند و به رویش هم نمی آورد که یکی از اعتراضات در مسجد عیدکا در شهر کاشگار [کاشغر] صورت گرفته است."
از تسخیر سفارت آمریکا تا اصلاح طلبی نیروهای نظامی و انتظامی و بسیج با معترضان در ایران برخورد کردند به اعتقاد خانم ابتکار "این البته اولین بار نیست که چنین برخوردی[از سوی ایران] روی می دهد. در سال های اخیر دولت در مورد بسیاری از درگیری ها که مسلمانان طی آن تحت فشار قرار گرفته اند مانند کشتار شیعیان کشمیری و یا مسلمانان چچن سکوت اختیار کرده است."
گرچه عمده شهرت خانم ابتکار به دلیل حضورش در تسخیر سفارت آمریکا در تهران است اما او از چهرهای عملگرای سیاسی در ایران محسوب می شود که با زندگی در کشورهای دمکراتیک از جمله آمریکا آشنا است. او نخسین زنی است که پس از انقلاب اسلامی وارد کابینه دولت شد و تا مقام معاون رییس جمهوری بالا رفت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر